Didenda menghadiri Usrah

kolej uoBangi- Kolej Ungku Omar, tanggal 14 Ogos yang lepas terdapat sekumpulan siswi mengadakan perbincangan(usrah) di surau berkenaan dan telah dikesan oleh Felo kolej berkenaan.

Menurut seorang penghuni kolej berkenaan yang tidak mahu dedahkan identitinya “ felo rampas  kad matrik mereka atas alasan menceroboh kolej berkenaan dan  kemudiaan dihadapkan kepada Pengetua kolej.” Jumlah mereka seramai 7 orang.

“Hasil perbincangan dengan pihak pengetua mereka telah dijatuhkan hukuman denda sebanyak RM 50 bagi setiap kali menghadiri usrah  dan setiap seorang didenda sebanyak RM200 kerana mengadakan 4 kali perjumpaan tetapi mendapat diskaun ”. Jelasnya  lagi yang juga merupakan kawan salah seorang siswi yang terbabit dan mengharapkan ada pihak yang dapat membawa perkara ini ke atas.

uoSdr Fikah Sanusi  Majlis Perwakilan Pelajar  dalam blognya (mohdfikahsanusi.blogspot.com) dengan lantang mengkritik perkara ini “Peraturan apa ni..?? Sejak bila pula menjadi satu kesalahan jika berusrah disurau..?menceroboh..? Untuk program Family Day yang menghidangkan konsert dan banyak lagi aktiviti yang tidak berkualiti kepada mahasiswa dipelawa hadir untuk sama sama memeriahkan majlis.ada denda ? ada saman..? TIDAK ADA..!!! Apa sebenarnya yang berada dibenak dan hati pengurusan kolej sebenarnya.? Usrah relate dengan pembangkang..? Atau lebih advance lagi terrorist.? Siapa sebenarnya yang bertindak seperti pelampau..? Pengurusan kolej ataupun siswi yang hadir usrah.? Perkara ini akan cuba diselesaikan secepat mungkin agar tiada pihak lagi selepas ini yang teraniaya dek kedangkalan akal sesetangah pihak seperti ini.” Ini antara kenyataannya dan beliau juga merupakan bekas JAKSA kolej berkenaan.

Pengetua kolej berkenaan adalah merupakan pensyarah di Fakulti Pengajian Islam dan baru mememang jawatan tersebut baru 2 tahun kebelakangan ini. Kolej berkenaan juga paling ramai yang dibuang kerana dikatakan terlibat dengan politik. END

Advertisements

24 Responses

  1. salam
    erm sy taw gak pasal ni..agak sedey bila mengenangkan perkara ini..perkara yg berkaitan agama islam dikatakan salah..perkara yg salah di biarkan..cuba lah denda org yang dok dating2 tengah malam buta tu.benarlah dikatakan dunia ibarat penjara bagi orang yang beriman…WA

  2. pengetua kolej tu nama dia syamsul adabi, memang gaya samseng pun, ada pangkat mejar lak tu. paksa bdk2 thun 1 aktif kolej konon SPKG smpai kul 1-2 pg dok wat perjumpaan lg. xbertamadun langsung syamsul adabi ni……

  3. Salam..saya duduk Dato’. Saya selaku pelajar FPI agak terkejut dan terkilan mendengar berita tersebut. Mana tidaknya pengetuanya adalah pensyarah Fakulti saya sendiri. Tapi saya tidak pernah mendengar nama pensyarah tersebut mungkin bukan dari jabatan saya..Saya rasa benda ni kener bawa pihak atasan. Melampau..ni dah sbahgian daripada sekularisma…

  4. dunia sudah akhir zaman…
    bile apa yg baik di nampakkan buruk, yg maksiat dikatakan elok….

    hidup yg selari dgn agama ibarat satu kebatilan….
    hidup yg bertentangan satu kebenaran..

    “bila ulamak dunia naik tocang”….sukar la kita nk perkatakan…
    fikir2kan lah wahai pembaca sekalian….

  5. oo..penah tngok pengetua tu aritu..biasa la.. Islam itu dtg dlm keadaan dagang n akn pergi dgn keadaan dagang..mungkin ni ssuai kot utk gmbrkn kdaan di UO ni..Wallahualam..

  6. D KTSN kami sedaya upaya membuat setiap usrah sebgai sesuatu yg rasmi. mmg byk cabaran dan halangan (spt k. kerja lmbt d proses n etc) tp i2 semua biasa bg mereka yg d gelar pendakwah. bkn lumrah jika xda halangan. so kena tabah dan sabar. setiap usaha kita jika d lakukan dgn ikhlas kerana Allah pasti ada ganjaran. jgn hairan kalau konsert boleh d buka kpd org ramai tp bila mana kalau kita nak bukak ceramah @ majlis ilmu kepada org ramai d halang.

    hanya cadangan dari kami

    buat sahaja semuanya rasmi. bagi kertas kerja.

    wallahu’alam

  7. sy setuju dgn BADAR KTSN, tapi suasana ukm kampus bangi ni lain cikit, sebab sy ada sedara keja kt canselori tu, pegawai juga la, dia citer memang wujud unsur politik ni, terutama politik wang, kdg2 tu kesian juga dekat student tp nk wat cmna, student juga la yg jadi mangsa..

  8. takut nak gi solat kat kuo… huhu.. moga Allah memberi hidayah kepada mereka

    • eh nape nk takut plak.. nk p solat pun takut yek. jangan risau. Allah bersama orang2 yg menuju ke arahNYA =)

  9. Demi Allah Akan ku BunUh jiwa2 yang menghalangi Islam..

  10. …sekarang nh pihak pengurusan mcm ngah kekeringan fulus je. ak tgk sume bende nak dikenakan denda. klu korang nak tau, br je td, (4 pg), pintu bilik aku kne ketuk. nak cari org yang duduk setinggan katanya. ish3… pandai btol nak cari duit. nak buat ap??????
    sje beritahu: (pelik. duit denda yang diorg kebas nh untuk ape??? ..kepentingan peribadi~~~ grgrgrgrr..jagalah!

    • aritu kul 4 pagi ader gak org ketuk pintu, smpi nk pecah pntu tue. tp x bukak pun. sbb ngantuk sangat. rajin yek diorg merayau pagi2 buta. diorang seswai jd ajk “pengetuk Pintu” utk penghuni kolej wat qiamullail.. moga2 besar pahala yg diorang dapat.

  11. saye slalu jgk msuk usrah tu..
    mgkin kbtulan hri tu xhdirkan diri..
    tup2..terkejut jgk dgr..
    amat mengecewakan umat islam hari ini..
    Smoge Tuhan memberi Hidayah kpd pihak2 yg terlibat…
    Amien..

  12. sy xthu nk ckp ape persaan sy ble dgr semua nie,,, sedih,kecewa,marah semua ade……… mcm mn nk buat agr semua ni dpt ditangani…. ya allah berilah mereka kesedaran dan hamba kekuatan serta jalan untuk mengubahnye

  13. usrah tu kerja yang baik tapi kalau penghuni kolej lain yg datang buat usrah kt kolej UO ti sama maknanya macam korang pergi buat ibadat kat dalam rumah orang tanpa kebenaran tuan rumah…kan ada lagi tempat macam kat foyer yg dikhaskan utk student berdiskusi (atau berpeluk-pelukan) tp mengapa foyer?atau disebabkan ia adlh perkara berkaitan dgn agama jadi tak boleh dibuat di tempat lain?-wakil UO

  14. ya ALLAH,,,,
    ape sume ni,,,dunia nak kiamat,,mnde yang ma’ruf dikatakan munkar, mnde y munkar dikatakan ma’ruf,,???
    sedarlah wahai UMAT YANG BERGELAR ISLAM!!!!!xkn usrah pun nk kne tangkp???HARAM KE???pandai pulak nk banteras,,yang laki ngn pmpuan mmbonceng same2,berpeluk-pelukan,berpegang-pegangan, 2 x nk bntras?xnk rmpas kad matrik?x nk denda?YANG TU BARU LA HARAM!!!MEMANG PATUT KENE BANTERAS..serupa macam khinzir,,,sume sibuk2 orang y pegang khinzir,,haram la, dosa la,,tapi pmpuan ngn laki y BERSENTUHAN!!!!DOSA X?BOLEH SAMAK X MACAM KHINZIR??pikr la,,semoge kita sume diampun kn ALLAH,,ALLAH MAHA pengampun…dan ingatla ALLAH maha PENYEKSA,ALLAH maha menghukum,,sape lagi yang nak meningkatkan Islam,,??

  15. Astaghfirullahala’zim..sedih rasanya melihat situasi umat islam hr ni..benda yg mungkar byk lg di lihat di dpn mata..benda yg baik juga yg p’lu denda..knp manusia jd mcm mn?betullh dunia ni dah hampir kiamat..menitis airmata bila first time hr 2 dgr cerita ni..apa yg salah dgn usrah??lgpun zmn nabi pun dah ada usrah ni kn..mmgla x salah buat usrah kt mana2pun ..xdi khususkn nk buat kt mana pn blh..tp bukankah lebih baik klu buat kt surau..bukankah surau 2 tmpt utk solat n buat kebaikn yg lain kt situ..@mcm mn?HANYA DI TAYANGKN SAHAJA JE KE RUMAH ALLAH 2??atau just tmpt perlancongn??xkn org nk buat usrah pun x blh..klu xsuka 2 diam je la ..jgn la paksa org lain hentikn..dlm usrah 2 pun bukan nye bincg cara nk buat bom ke,nuklear ke..xdekn..so,don’t worry..dlm usrah 2 bincg cara mcmmn nk jd hamba Allah y bertaqwa..cara nk bertaqarubkn diri kpd Allah n sebagai santapn rohani bg diri seorang hamba y byk melakukn dosa n sentiasa lupa n alpa kpdNYA..XDE pun cara nk buat nuklear pun..bg pejuang ALLAH..anggaplh semua y berlaku ni adalh ujian drpdnya utk mengtahui sejaum mn tahap keikhlasan n kesabaran seorang hambaNya itu..sabarlah..ingatlh Allah sentiasa bersama kita..#JADIKNLH DIRIMU SPRTI MAWAR YG MENGUNTUM N MENYERI DI JALAN ALLAH N BIARKNLAH MAWAR ITU TERPAKSA DI LUKAI OLH ONAK DURI UTK MERASAI HARUMNYA KASIH ALLAH..TERUSKN PERJUANGAN!(LA TAKHAF WALA TAHZAN INNALLAH HAMAA’NA)INSYALLAH..

  16. Aku sokong ghair mutaakkidah dan mujahidah.Bersama-sama kita mnjaga Islam!!!

  17. wahai anti hipokrit.. beribadat adalah wajip.. perlu ke minta izin.. lu perlu pom minta izin.. ade yg nk halang kew??lau ade yg menghalang.. aku tak taw ar die tu agama pe.. mungkin luar dari islam.. fikir2 fikirkanlah.. jngn main ckp jerk..

  18. ……..JANGAN SAMEKAN RUMAH ALLAH DENGAN RUMAH MAKHLUK NYA………

  19. segala bentuk kaedah untuk mengingati Allah spt usrah,tazkirah,ceramah,kuliah d sbgnya adlh tempt yg malaikat mghamparkan sayap rahmatnya, jadi barangsiapa yng mghalang malaikat menghmparkan sayap rahmatnya, dialah org yg DILAKNAT oleh malaikat……
    Nabi s.w.t. bersabda, ” majlis ilmu(agama) adalah salah satu kebun daripada kebun syurga di dunia”. maka siapa yang benci kpd kebun syurga maka sedialah diri utk merasai kelazatan KEBUN NERAKA!

  20. x puas hati tol..ada plak pengerusi club #@$% cakap “jangan extreme”..kalau ikut hati nak je ku ketuk2 telinga saudara ^&%$# uh..orang yang tetap teguh di Jalan Allah di anggap nya extreme..beliau x tahu ke pe maksud extreme uh?Yang melampaui batas..Al-qUran dah sebut dah ciri2 orang yang melampai batas..Pandai plak bagi dalil yang lain..buat apa nak pertahankan club nak pertahankan kolej kalau Islam terabai..

    _Biar Amal Berbicara_

  21. AKU ANTI SAMSU ADABI!!!!!!!!!!!!!!!!

    kepada bdk KUO….byk2 kan lah bersabar…..
    ade hikmah disebalik perbuatan si samsu muke capang 2……..
    pasni kalu korg nk masuk tndas ke, sidai baju ke, n ape2 lah korg p lah mintk pengesahan kat pengetua dulu..sure x kene saman…….bia si samsu rase di sinis…..

    kpd samsu adabi….
    ade ke anta mintak kebenaran utk denda2 student n mintk duet kat student ha????? mengong betol!!!!!!!!!!!!
    anta mintak kebenaran kat sape????
    ALLAH SWT ke??? mase wat solat istokharah ek????
    musykil ana……….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: