Prof Madya “short cut”

Bangi, 27- September menurut seorang pensyarah fakulti pengajian Islam dalam kenyataan menjelaskan tentang seorang pensyarah di Fakulti Pengajian Islam “samsu Adabi memang kuat politik, dia dapat Prof Madya tu bukan kerana akademik dia cemerlang tapi sebab dia guna kabel” tegasnya yang juga merupakan Prof Madya di fakulti berkenaan ketika ditemui di rumahnya sempena majlis rumah terbuka beliau petang tadi.

pengetua
Ramai pensyarah yang tidak berpuas hati dengan perkara ini, menurut keterangan pensyarah tersebut lagi, ketua Jabatan tidak pernah terima permohonan untuk dia(samsul Adabi) jadi Prof Madya, begitu juga dengan pihak Dekan fakulti tersebut kerana tidak mencapai tahap kelayakkan, tetapi dia terus berhubung dengan pihak NC untuk mendapatkanya.

Menurut seorang lagi pensyarah di jabatan yang sama dengan Prof Madya Samsul Adabi, “ meting fakulti dia tidak pernah hadir, dari sudut akademik dia memang tidak ada ketokohan langsung” ulasnya dengan menyatakan pelajar juga mengadu tentang sikap dan caranya mengajar.

Prof Madya Dr Samsu Adabi merupakan pengetua Kolej Ungku Omar dan beliau sebelum ini pernah dikatakan mendenda pelajar yang membuat perjumpaan di surau kolej berkenaan. Sebelum ini juga beliau juga dikatakan mengugut pelajar untuk buang kolej berkenaan jika tidak aktif kolej dan mengadakan temuduga bagi masuk ke kolej tersebut. Berkenaan perkara ini ada pihak yang menyatakan kesediaan untuk bawa perkara ini kepada pihak atasan sehingga kepada kementerian yang terlibat.-END

Advertisements

26 Responses

  1. salam warga m’sia, jom bace berita gempar di Mesir, p’buatan orang zalim, jgn lupe sebarkan, pikul tanggungjawab kita bersama…

  2. slm, sy kenal Dr samsu adabi ni, sbb besa klas ngn dia, xtaw plak dia dah dapat prof madya, cepatnya, patut la dia jadi pengetua UO, skrg baru faham, dalam bidang akademik pon mudah sngt nk beli nama dan kedudukan. mudah-mudahan Allah memberi hidayah kt dia

  3. Pendedahan eksklusif, Heboh dikalangan PALAPES kebelakangan ini yang mengaitkan Samsu Adabi ni bergiat aktif dalam bisnes MLM yg banyak memperdaya student especially student FPI sndiri. Walaupun aktiviti ini mendapat tentangan drpd pihak kedekanan.. Sebelum ini jg sumber mengatakan yang beliau pernah ditipu oleh sindiket black money warga afrika disebuah hotel..Kecetekan akal samsu adabi ni memang boleh dikatakan tahap lebih randah drpd mahasiswa. Beliau telah ditipu sebanyak RM 250k.. Bukan masalah beliau tertipu, tp masalahnya dr mana dtgnya duit sebnayak tu..sumber kuat mengatakan hasil darpd pinjaman dgn UMNO. JIka benar, kami selaku warga PALAPES berasa amat malu dengan perkara ini. Tambahan pula kononya beliau bakal menjadi ‘org besar’ dlm PALAPES…

  4. Gelaran dalam bidang keilmuan dinilai dari sudut ketokohan akademik seseorang itu, janganlah cemari bidang ini dengan memperkudakan pihak-pihak tertentu bagi mendapatkan sesuatu kedudukan dan nama. murnikanlah bidang ini dengan persaingan yang sihat…

  5. Pendedahan eksklusif, Heboh dikalangan PALAPES kebelakangan ini yang mengaitkan Samsu Adabi ni bergiat aktif dalam bisnes MLM yg banyak memperdaya student especially student FPI sndiri. Walaupun aktiviti ini mendapat tentangan drpd pihak kedekanan.. Sebelum ini jg sumber mengatakan yang beliau pernah ditipu oleh sindiket black money warga afrika disebuah hotel..Kecetekan akal samsu adabi ni memang boleh dikatakan tahap lebih randah drpd mahasiswa. Beliau telah ditipu sebanyak RM 250k.. Bukan masalah beliau tertipu, tp masalahnya dr mana dtgnya duit sebnayak tu..sumber kuat mengatakan hasil darpd pinjaman dgn UMNO. JIka benar, kami selaku warga PALAPES berasa amat malu dengan perkara ini. Tambahan pula kononya beliau bakal menjadi ‘org besar’ dlm PALAPES…

  6. hmm…mmang da ada bukti ke tntang crita Dr. Samsu Adabi jdk prof madya shrt cut ni?

  7. dr samsu ni mmg org kuat umno.tak hairanlah jika dia dpt jd pengetua UO.tntg prof madya ni aku sndiri pon sangsi sbb aku tak pernah jumpa buku-buku atau kajian2 yang ditulis oleh dr samsu. tb2 dpt prof madya. apa kelayakan dia dpt prof madya? hal ini kena amik serius sbb UKM adlah Unvrsiti Penyelidikan. Malu la klu ada prof ‘celop’ mcm ni.harp dr samsu pkir la baik2.Jika tak layak dpt title tu, bagilah yang lebih layak dan berkepakaran. Sedarlah diri.

  8. tanda 2 akhir zaman smakin menyerlah.. kewujudan surau x dapat d imarahkan scra smpurna.. fikir2 kanlah..tepuk dada tanya iman..

  9. wahAI Adabi kamu mampu menipudayakan manusia, tetapi kamu tidak mampu menipu tuan yang menciptakanmu. kamu sibuk merebut pangkat ‘prof madya’ untuk diagungkan oleh manusia tetapi ketahuilah kamulah ‘hamba’ yang paling hina dikalangan manusia. kamu ada ilmu agama tetapi kamu benci orang yang berdakwah untuk mengembangkan agama islam iaitu agamamu sendiri. oleh itu, pangkat yang paling layak kamu perolehi hanyalah ‘askarur syaiton’.

  10. haha…yg ni aku setuju…lembu punya susu tapi sapi yg dapat nama….budak2 kolej penat buat kerja tp dia yg dapat prof madya…cakap inggeris pun cacat cela….dah la 4 org felo kena buang termasuk felo kanan yg mana diceritakan felo2 ini berlawanan arus dgn dia….pengetua kolej UO ni adalah satu contoh manusia hipokrit yg xpernah nak dgr cakap org lain….kira perasan bagus…biasa la,zaman ni zaman kabel..xguna kabel mana jalan beb…..jadi prof madya pn guna kabel….abis la….

  11. satu lagi kalau korang nak tahu betapa malasnya si samsu ni,ada ke bilik ict di KUO telah diubahsuai menjadi 2 bilik…yg mana ini telah menjadikan bilik ict menjadi lebih kecil dan tidak sesuai utk ahli2/sekretariatnya membuat kerja….satu lagi bilik kononnya utk meeting apa ntah(yg rasmi kononnya la) padahal ia adlh utk dijadikan bilik kuliah si samsu candu ni…aku sendiri penah tgk student fpi dtg belajar kt sini masa aku ada di uo tahun lepas…ini betul2….apa punya pendidik da malas tahap cipan….
    satu lg pembaziran yg dilakukan oleh si samsu candu ni adalah membuat satu pondok woodball padahal ia xpenah disentuh pun pada masa ini….dulu je sekjap masa mula2 dibina..mentang2 la si candu ni minat kat woodball padahal byk lg benda sukan yg boleh dibuat seperti court futsal yg mana pemain futsal dan basketball selalu berebut utk menggunakn court basketball uo……pengetua uo yg pendek akal dan hipokrit…

  12. berat sungguh pecinta n pejuang islam dalam blog nadi ukm..
    kau orang saggup buat mcm ni dekat pensyrah….kau ni mcm orang x da pegagan hidup…
    Allah akan laknat kau orang semua ni tggu la suatu masa nanti…kau akan derita dan akan insaf suatu masa nanti

  13. ellleh mcm la ko baek sangat ‘peka isu’ woi…………
    kusut betol hidop ko………….

    ntah2 dh kene cucuk jarum ngan samsu adabi…………..
    sape ko nk kate org x de pegangan hidop………..
    tengok2 ko nnt yg kene laknat ngan Allah SWT……..
    pe kes ha??????????
    haaa….ko nk jd PA samsu adabi eyhh……hak hak hak…kantoi lah cik kutip wooi……….ade hati kat die ek???????

  14. patutla sebelum ni aku sembang ngn pegetua ni cam haraaammm.. upenye spesis cium bontut nc nk dapat prof madya upenye.. cetek akal cmni leh jdi prof madya?

    xpelikla ukm jatuh ranking cam taik!!!!

  15. pihak NADIUKM mengharapkan semua pihak yang memberi respon agar menjaga tatasusila sebagai warga kampus UKM agar tidak terlalu beremosi.

  16. salam..
    ana ingin bagi masukan…
    boleh tak stopkan perbicaraan mengenai perkara yang berlarutan ini…
    byk asbabnya…
    1)kita akan banyak mengeluarkan kata-kata yg x sepatutnya.di mana sikap kita sebagai orang Islam!
    2)akan menjatuhkan aib orang lain….kesannya aib kita akn terbuka satu hari nanti…klu bkn kita,ank cucu kita satu hari nanti nau’zubillah
    3)setiap musibah dan bencana adalah dari Allah..dalam surah ke 57:22 (setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam kitab (lauh Mahfuz) sebelum kami mewujudkannya. sungguh yang demikian itu mudah bagi Allah)..insyaAllah ambillah pengajaran untuk diri kita sendiri dari setiap musibah yang menimpa krn musibah itu tanda cinta Allah kepada diri kita..insyaAllah..

  17. peka isu ko nk jd PA samsu tu ek? hak3 klu yer pon nk myokong ko tgk la sapa yg ko nk sokong. Ko sokng org yg Bencikan Usrah. ko ni nickname je peka isu tp aku rs ko ‘pekak isu’ lah.hak3

  18. Diminta kepada penulis-penulis laporan NADIUKM untuk menyatakan sumber isu yang anda dapat dengan jelas kerana laporan anda mungkin boleh dikatakan khabar angin kerana tidak menyakan sumber yang jelas. sekian terima kasih.

  19. to peka isu…
    jangan la pekak isu..
    bisu isu lagi baik..
    sekadar cadangan..

  20. ah…..apa masalah diorang nak benci islam ni…aku dah nangis banyak kali dah…. aku sedih semua ni….paling aku tak daya….pada ayah angkat aku tuh…. tuan guru…sampai ati diorang wat macam tu…. tuan guru cakap sume betol…sebab dia pandu pada sumber allah….kenapa nak terjah dia…. yang nak cakap macam2 tu….tunjukkan dia lagi jahil dalam agama….PADA SAMSU ADABI… kembali pada jalan allah….jangan benci dak2 FI, depa tak bersalah…. benci usrah??? BENCI AGAMA… KAFIR WOIIII…jangan gadaikan agama kerana wang ringgit…..hah

  21. ana just m’harapkan prof samsu adabi kembali kepada yg hakiki…….masih belum terlambat kalu nk pohon keampunan rabbul izzati…….
    ana sedar perkara mcm ni akn berlarutan kalau prof 2 sndiri x kembali smule kpd asal fitrah nye……….

    please umat islam……bangkit lh kita dr lena yg pnjang……

  22. jap..kenapa nak di panjangkan ea cite nhe?
    ada orang cakap kalau kita kutuk pon apa yang dy leh wat..
    pape je le..

  23. wei bengo!!mu nyusah bkpo gk dk kutuk orgni?mu dk kutok orgni sbnrynya mu deki.mu bules pekdoh apodk kutuk orgni?dhla dkwt fitnah..baso bengo blako hk ad dlm blogni.blajr agamo tp jahil blako

  24. btl2..aku sokong kapappise.smoga kamu mbwa artis laknat kejln y benar. mari pakat sokong

  25. allahuakbar…tegakkan jln allah.jgn kutuk sesama muslim.sokong dengan hati y ikhlas

  26. salam, mengapa semua ini ditimbulkan setakat yang saya kenal ustaz samsu dia seorang yang agak berpemikiran kreatif, tak tahula manusia ni salah orang nampak salah diri sendiri buat-buat tak nampak lagi satu setakat ni tesis phdnya antara yang paling menarik yang pernah saya baca klu tak percaya pergi baca kat ptsl, sapa kita nak menghukum orang
    Walahualam…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: