Pesta Tanglung:Paksaan Ke Pesta tanglung.

pesta tanglungBangi,baru- baru ini  telah diadakan pelancaran Pesta Tanglung peringkat Universiti Kebangsaan Malaysia.Pesta tanglung ini diadakan seketeriat Pesta Tanglung yang bernaung dibawah PMUKM.

Pada hari berlangsungnya Pesta Tanglung disalah sebuah kolej,pihak nadiukm telah menerima aduan daripada seorang Pelajar Tahun 1 dari kolej Rahim Kajai yang tidak mahu namanya disiarkan umum dari Jabatan Arab dan Tamadun Islam Fakulti Pengajian Islam bahawa pihak kolej memaksa Pelajar Tahun 1 untuk menghadiri pesta tersebut. Tegasnya lagi

Bukan sahaja pihak kolej memaksa kami pelajar tahun 1 ke Pesta tanglung,malah pensyarah fakulti Pengajian Islam yang juga merupakan pengetua Kolej UO juga memaksa kami untuk menghadiri pesta tersebut. kami berasa terkilan kerana terpaksa menghadiri pesta tersebut walaupun banyak tugas yang ingin dilaksanakan.Pihak kolej tidak pernah memahami perasaan pelajar,dan hanya tahu suruh pelajar giat aktif dengan pelbagai program kolej yang membosankan.”Ujar beliau.

Ketika tinjauan dibuat ke setiap kolej oleh wartawan nadiukm disekitar UKM ketika Pesta Tanglung dijalankan, didapati ramai pelajar kurang bersetuju pesta tanglung dijalankan dengan memaksa semua pelajar terlibat.

Program Pesta Tanglung ini  merupakan program mega dibawah PMUKM yang dianjurkan Seketeriat Pesta Tanglung khusus untuk kaum cina. Terdapat juga pelajar yang kurang bersetuju perayaan Pesta Tanglung dirayakan secara besar-besaran. seorang pelajar tahun akhir dari fakulti FSSK dalam kenyataannya ” dah 3 tahun saya kat sini, program yang paling “grand” pesta tanglung, bukan salah tapi kami ni pelajar melayu yang majoriti, bukan semua pelajar yang terlibat sedangkan PMUKM tu ambil duit semua pelajar juga” ujarnya, dengan menyatakan perkara ini agak kurang adil disamping menyalahlah MPP PMUKM terutama yang berbangsa Melayu sendiri yang tidak pernah mengadakan program yang boleh melibatkan semua pelajar.

Sebelum ini PMUKM yang diterajui Sdr Nasir dilabelkan sebagai lembab kerana gagal dalam membawa kebajikan pelajar, dan banyak memberi ruang kepada kaum cina mendominasi PMUKM sehinggakan peruntukkan kewangan juga dibawah mereka. Namun Timbalannya Sdr Safarizmal yang perjuangannya berteraskan melayu juga gagal dalam memberi kesamarataan.

Advertisements

8 Responses

  1. salam…saya juga x setuju mengenai paksaan 2.kalau ye pun,pihak kolej kna la bertimbang rasa sikit kalau nak paksa pun.mentang2 budak tahun 1 paling junior,diorang buat macam budak skolah lak nak paksa2.spkg pun xnanmpak ape pekdahnye….mansuhkan trus spkg kolej 2..satu lagi,knapa la pihak pmukm sering abaikan orang pelajar melayu…kata 1 malaysia.
    tapi buat kerja x macam 1 malaysia pun..hampeh tol pmukm ni…bg orang lain la buat keja kalu mcm ni

  2. salam…
    selamat perkenalan daripada persatuan kami, daripada Persatuan Mahasiswa Undang-Undang Dan Hubungan Antarabangsa (FLAIRSOC), Universiti Darul Iman Malaysia (UDM)…
    semoga dengan adanya blog ini dapatlah sesuatu faedah yang akan diperolehi daripada kedu-dua belah pihak…
    sila layari http://flairsoc-udm.blogspot.com and emel kepada flairsoc.udm2gmail.com atau terus kepada blogger aiman_ksu@yahoo.com

  3. spnj 3 thn i kat ukm, mmg tak nafi program student plg mega adlh pesta tanglung & angpau. siap ade peringkat kolej & ukm pusat. student melayu mane ade prgrm besar? terutama kat level pusat ukm. pmukm & jaksa yg majoriti leadernya melayu mmg lembap. smpai ccc cina dlm pmukm mngusai kewangan pmukm. mmg x adil ccc guna duit pmukm utk buat pesta tanglung & angpau. habis tu student melayu buat apa? pah india pun at least ade fiesta kesenian & progrm antologi cerpen. padahal yg plng banyak menyumbang kat pmukm ialah student melayu……

  4. PMUKM mmg lembab dah.tgk muka nasir si Luncai tu pon aku da bengang.Nasir mmg xkisah pasl melayu sbb dia bkn melayu,dia mamak punya mari.Si Sarfa gila kuasa tu plak sibuk nk jd ketua pemuda Umno.Diarg bleh lak join plitik luar.jmpa mnteri la,jmpa pmmpin politik la,smua boleh. Pihak sbelah lg jgnkan nk jmpa pmmpin politik diorg,buat usrah pon kn larag dn denda. Wahai adabi,ko tu bkn hdup slama lamanya.ko akan mengadap Yang Maha Esa jugk nnti. Brtobatlah adabi sblum trlmbat. syglah Islam yg suci ini. Jika kita umat yg xnak syg Islam,siapa lg yg nk mnjaga Islam.Ko tu pnsyarah FPI adabi oi.jg la tgkah laku elok2 sikit..

  5. kalo kite tngk betul2 progrm sketariat dan perwakilan di bwh pmukm, yg bnyk tu bkn melayu. cina & india yg kuasai mjriti. jom tngk analisis sy. ade 4 perwakilan agama; buddha, hindu, khatolik, kristian. confirm perwakilan melayu takde pasal melayu hnye islam je. isiukm bkn di bwh pmukm. isiukm di bawah gmukm-pembangkang. so, pljr melayu takde perwakilan agama dlm pmukm. kesian……

    lpas tu, kita tngk sektriat pulak. ade 4 jugak. angpau, pesta kesenian, konvo & tanglung. angpau dngn tanglung ccc-cina punye. konvo mmng bnyk melayu join. tp ia lbh kat program universiti. pasal tiap2 thn ade konvo. wajib buat. bkn progrm 100% student buat. ukm bnyk tolong kat blkang. pesta kesenian i x confrim sape punyer. tp mcm pah-india yg buat. diorng ade fiesta kesenian. so, stdent melayu punye sektariat pun kurang. ccc-cina plng besar & glamour……kesian melayu…….

    mmg kat prngkat kolej jaksa, anak ngeri dan fakulti mjriti persatuan tu melayu yg kuasai. problmnye, tu sume bkn peringkat ukm pusat. dan melayu ade bnyk sngt perstuan untk join. tu yng pecah2 tu. patutnye melayu tiru mcm ccc-cina. tak yah bnyk2 progrm dan kelab. sikit cukup. tp ade fokus. buat budget besar dan grand. biar satu ukm tau. masa pesta tanglung & angpau, satu ukm gempar. dectar & dewan gemilang habis kena booking olh ccc. kelab mandarin kat kolej tu sume pun ccc yng jaga. mcm tu lah ccc-cina kuasai pljr bangsa cina kat ukm. korng tau tak, ccc actually tak berdaftar dngn hep ukm. tp ccc kawal hmpir sume progrm pelajar cina dari blkng. ade tngan t’sembunyi…..

    studnt melayu wlupun majoriti, tp pecah belah. ade aspirasi, tsb & gmukm. cina dr dulu smpai skrng hanye ade ccc. so, cina tak pecah. mane cina ade oposition dlm ukm ni? tu sbb diong blh united & buat progrm besar. gmukm & aspirasi pula hari2 gado. buat rugi melayu jer…..

    akhir sekali, antra semua graduan ukm dulu smpai skrng, sape yng plng berjaya dlm politik negara? jwpnnya bkn orng melayu tp orng cina. menteri kesihatan skrng Dato liow tiung lai dulu studnt ukm. mrupakan pengasas ccc. ahli politik melayu plng hebat tu sy agak ialah dato razali ibrahim, tim ketua pemuda umno. tu pun tim. menteri jer.

    dlm pmukm, sume tau yng si nasir dngn safar tu tak blh ngam. kalo dah mcm ni, mcm mane nak jaga melayu. tmbh lagi, gmukm asyik bg presure. habis sume masa gado sini sana. nasib melayu tak de sape jaga dlm pmukm….

    so, studnt melayu…..korng sdh sedar lps baca analisis sy ni? bangkitlah wahai mahasisw/i melayu kat ukm ni……

  6. Pemikiran kuno…..cetek……..rase nk muntah jer…bila baca pandangan2 atas 2…Wahai manusia bangun lah dari tdo……………hidup UKM….

  7. kpd saudara “sape penggerak utama ukm” ada pembetulan ckit sy nk buat berdasarkn komen sdara k. utk pengetahuan sdara, semua progrm dibwh sekretariat pesta konvo ukm, samada sebelum dan semasa konvokesyen adalah 100% student sendiri yg handle, drpd thun 1 smpila student final year. n pegwi2 ukm yg terlibat hanyala penasihat kepada sek.pesta konvo. itu shj. sekian, time ksh.

  8. wasalam..
    sy adlh ex stud ukm batch 06′.. jgnlar nk salahkan bdk ccc atau pah kat dlm ukm.. diorg blh buat program2 besar sb diorg UNITED! mmg berdisplin bila buat kerja. aku tau sb aku pernah kerja ngan bdk2 ni semasa jd jaksa kolej dan di peringkat pusat. kita org melayu? dh lar lembab buat kerja, pecah sini pecah sana… macamana nk maju? ini pun aku dh tgk ngan mata aku juga.. bila bdk2 kita buat kerja, ade yang rajin, but sekejap je.. pastu…hilang.. aku pun malas nk tgk bdk2 melayu kita..lbh baik kawan n belajar dr bdk2 cina or india berbanding ngan bdk2 kita sdri..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: