Polis Bukit Aman turun Kolej Ungku Omar

kolej uoBangi, 13 oktober, Kolej Ungku Omar, berkaitan kes mendenda tujuh siswi menghadiri usrah, polis dari Bukit Aman telah turun ke kolej berkenaan bagi menemui sendiri pengetu kolej Ungku Omar iaitu Prof Madya Dr Samsu Adabi.

Menurut sumber kes ini berlarutan kerana ada pihak luar yang mengambil bahagian dan menganggap perkara ini serius. Difahamkan juga pihak luar itu yang membawa perkara ini dipanjangkan kepada pihak polis. Pihak luar ini adalah beberapa NGO Islam yang bergiat aktif diluar dan mengatakan perkara ini perlu kepada pembelaan.

Dalam akbar Harakah yang juga merupakan suara rasmi bagi parti Islam Se-Malaysia (PAS) telah melaporkan dalam akbar mereka sebanyak 3 kali, begitu juga dengan akbar Sinar Harian yang turut melaporkan perkara ini.

Isu ini menjadi semakin serius bila mana ada pihak lain yang cuba mengambil bahagian dalam perkara ini, dan ada yang pihak yang  sanggup untuk menyediakan khidmat peguam bagi menyelesaikan perkara ini.

Selepas isu mendenda usrah ini, Prof Madya Dr Samsu Adabi dikaitan juga dengan gelaran Prof Madya “short Cut” dengan memperolehi gelaran tersebut menggunakan jalan pintas.

Advertisements

56 Responses

  1. Polis tu nak berkenalan dengan Dr. Samsu Adabi kot.. Maklumlah dia kan orang penting sekarang

  2. siasat baik2 r encik polis.jgn cepat terminum samsu nnti mabuk pulak.Isu denda pljar mgenai usrah prlu diambil prhatian yg berat.Saya sokong.

  3. salam..
    apa kah yang berlaku nhe..
    polis dah masuk campur..?
    atau mahu makan nasi campur..
    no comment..~

  4. don know wt 2 say. speechles. 4 me pgtua uo is very humble n low profile prson… so i don think dis is d right action 2 punish him… don pjg2 kn dis story.. juz put titik noktah n close d book. let start wth new chpter..

  5. BETOI ke ni??? bile???

  6. kebenaran mesti ditegakkan.. kezaliman jgn dibiarkan.. membangun bersama islam..

  7. put the end to this story.. come on, if u r in his position, wt will u feel? shame right? so juz close it. that is the rght way

  8. wt? police involve in dis case? hoh don know wt 2 say. is it a big case? its only about usrah. its not about murderer or wt so ever.. how pity him…

  9. pity too to baik jeewa..neva know the urgency of usrah..haih ~

  10. erm…
    i wonder..
    bukan ker each activities klu nak kat kolej kene dapat kan kelulusan pentadbiran pejabat ker??
    rasa nyer nak wat bbq pon kene dapat kan surat….
    nie kan pula nak wat usrah…
    benda leceh pon nak surat xkan la usrah yg penting dalam mgeratkan silaturahim antara kita sesama islam xperlu dapatkan surat??
    kenape ushar x dicadangkan didalam xtiviti kolej KALAU XBERBAU POLITIK??
    rasa nya ramai akan pergi menyertai ushar sekiranye SAH dan TAK BERBAU POLITIK…
    harap ada mata lihat…
    ada hati celik…
    nothing personal..
    just giving my opinion..
    p/s:aku sokong kalau usrah wat secara sah…

    • kalu gitu nk solat jemaah pon kne wat surat gak ker??? ni sunnah nabi..jgn suke2 ati nk hina…

      • btol3!!!!…
        agk2 r kalo sume pon nk kne buat surat….
        kate sesame islam…bnde2 camni pon dpikir serong..
        isy2…

  11. to adeq : no need 2 pity to me.. i know that d urgency of usrah. but in dis case we should put the end.. usrah is vry importnt in order to get closer to each other, but… i don know wt else 2 say

  12. wt?

  13. tengok sme org benci nadiukm….org melayu manusia y x kenag budi kn….setakat bda kecik kn nk besar…nadi ukm ni ibarat ayam kg telur sebutir nk heboh dh…jahanam la nadi ukm..

    • sape benci??? nadi bagi isu semasa di ukm ttg ape yg mgkn kita x sedar atau wat2 x sedar…mahasiswa kne bangkit…ni bkn nk besar2kn tp nk bg mahasiswa yg terperuk dlm bilik kuliah n bilik sedar akn perkara2 yg berlaku kt ukm…bkn mcm katak bwh tempurung…

      • btol3!!!
        kalo xde nadiukm nih….ak pon xknal ngn samsu adabi ni…
        xtau pon ad cite psal buat usrah kne dende nih….
        isy3….

  14. aku x rase sume org benci nadi ukm!!!!!
    malah lg org SOKONG…
    sbb sgalanye suare hati mahasiswa…please jgn jd bute!!!!!
    sape yg x penah MENDALAMI ISLAM je
    yg x tau ape itu USRAh…..
    nk pegang kamus dewan pon pyh…
    apatah lg nk mgenali apa di sebalik erti USRAH…….
    sistem kat kolej 2 yg sebenarnye salah…….
    habis, kenapa nk solat lima waktu kat surau kolej, TAK PAYAH BAGI SURAT?????…just pikir dgn hati bkn nafsu…..

  15. wahai “peka isu” yg cerdik lagi bijak..brape samsu atodi bayar hg utk backup dia?mai habaq kat aku sat..pengetua hipokrit mcm tu la yg merosakkan melayu dn islam…konon pansyarah fpi, boleh jalan laa….pentingkan politik sempit dia ja.,lantak la dia nk sokong umno or nk mati dlm umno TAPI jgn nk nyusahkan student2 especially penghuni UO dan pelajar2 FPI yg dia ajar nih..!!!! hg pernah jumpa ka lecturer bg kata dua kat anak murid suh gugurkan kursus yg dia ajar atau dia bagi fail kat subjek tu.?.pikiaq la sket..,jgn pndang suma bnda kecik…apa dah jd ngan abg rama n abg ehsan..?hal kecik kaa??…!@#$%^&*(

  16. salam usrah.. aihh.. ape nak jadi la.. perkara yang digalakkan dalam Islam pn perlu dapat pengesahan kolej.. takutnyer la dok kt ukm ni.. janganlah nak wat qiamullail pn kne dapat pengesahan.. kritikal sgt la kalo cm2.. ag satu, x kisah la kalo yang melarang 2 x de ilmu agame, kita ley maafkan.. ni ade ilmu agame, tahap prof 2.. nampak sgt org Islam zaman skang jahil.. termasuk la dri saya.. Ya Allah, ampunkanlah kami~ T_T

  17. suara mahasiswa tetapi ideologi politik luar… at least tunjuk la kete polis tu parking kat uo ka, polis tu pose dpn kolam uo ka, tp yg pasal pengetua tu aku x tau la, x kenal dier cz aku bkn duk uo pun. bagus usrah tu, ader unsur akademik secara islamik… tp yg korg tu radikal sngt, nk bawa Islam pun tgk keadaan la

  18. pak pak polis jgn temakan kate2 busuk si adabi 2 udah le………
    takot je si samsu songsang 2 bg pangkat prof madya pulak kat pak2 polis 2 semate2 nk tutop kesalahan die……opss…
    yuhuk……..yuhuk…..yuhuk……telebih sudah….

    taon dpn ak nk dftar KUO lah…..pastu setiap kali ak nk masok tandas ke, sidai baju kew, pakai selipar ke, makan nasi pataya ke, n watever lg lah, sume ak nk mintak pengesahan ostat samsu dlu…..baru x kene saman kan….
    tol x kawan2????

  19. eh eh…….
    ‘peka isu’ kene bayar ngan samsu adabi ke???
    dua2 bakal jahanam……..uhuk…uhuk….uhuk……..
    watever lah……..
    ak x nk ngaku samsu adabi 2 lecture FPI……
    tanpa die pn FPI akn gemilang…..
    moga2 taun dpn student FPI dpt anugerah dekan lagi cam taun ni………………….

    islam…..islam…..islam……islam……islam………
    jihad fi sabilillahah…………
    suatu hari islam pasti menyinar jua……
    just wait n see……..kuasa ALLAH melebihi segale2 nye….
    “islamic low is the low of the land”

  20. wahai pemuda pemudi islam…adakah kita ingin membiarkan masalah ini berlarutan…..jika benar prof shamsu adabi anti usrah..adakah kita ingin melihat dan mengkritik yang hanya akan mencemarkan agama kita sedangkan prof adlah orang islam…eloklah kita minta penjelasan dari prof di depan mata kita supaya kita tahu situasi sebenar….jika benar prof bersalah dan anti usrah..adakah kita akan membiarkan dan membenarkan prof mengajar pelajar islam tentang agama islam!!bangkitlah!!!

  21. kite tak tau lagi ape keputusan siasatan polis…jadi jangan la nak mengate yang bukan2..cube bayangkan ayah kite yang jadi polis n siasat isu ni…pasti kite marah orang yang ngate polis…fikir2 kanlah……jangan terburu2 bersabarlah wahai insan…..

  22. yang ak pelik sorang mamat ni…..yang dieorang kritik polis tu wat pe….dieorang bukak ke laman web ni nak bace luahan korang??/,,,,pelik betol…..jadi jagan la libatkan polis yang tak tau ape2…huh

  23. salam..
    ana ingin bagi masukan…
    boleh tak stopkan perbicaraan mengenai perkara yang berlarutan ini…
    byk asbabnya…
    1)kita akan banyak mengeluarkan kata-kata yg x sepatutnya.di mana sikap kita sebagai orang Islam!
    2)akan menjatuhkan aib orang lain….kesannya aib kita akn terbuka satu hari nanti…klu bkn kita,ank cucu kita satu hari nanti nau’zubillah
    3)setiap musibah dan bencana adalah dari Allah..dalam surah ke 57:22 (setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam kitab (lauh Mahfuz) sebelum kami mewujudkannya. sungguh yang demikian itu mudah bagi Allah)..insyaAllah ambillah pengajaran untuk diri kita sendiri dari setiap musibah yang menimpa krn musibah itu tanda cinta Allah kepada diri kita..insyaAllah..

  24. adabi meloyakan..
    adabi merugikan…
    mengandungi pelbagai sampah…
    menyusahkan student dan usrah…
    (lagu adabi)

  25. pemerhati setia nhe kan..mesti kuncu beliau..
    Ada ke cakap usrah ada kaitan ngan politik?
    kalau nak cakap islam ada kaitan ngan politik betul le..
    nak sebarkan islam pon kena dapatkan pengesahan penguasa kah?
    nhe mesti JAKSA kolej nhe..
    x pepasal kena ngan aku kunk..
    budak nhe ke yang kata orang yang cuba pertahan kan islam di uo uh s an extremist?
    Aish..malas nak berkata..ku tutup mulut ku dahulu..

  26. hemmm, macam mana aku nak cakap ni ha,,,,
    um, samsu adabi kan…dia kan…….
    lec kat fpi jabatan arab…..
    maybe dia tak hayati sabda nabi ni… dia paham tak bahasa arab eh???
    “”arrasyi wamurtasyi finnar….””
    panas…panas……
    orang yang memberi dan menerima rasuah akan masuk neraka maaaa
    huh

  27. macam ni lah…benda ni takkan selasai kalau ada Orang atas maaa, umno yang jahat…. dia anta tentera “nanah” ahhhh
    aku nak pangkah bulan jah…..ok la tuh…

  28. kalo dah usrah nk mintak pengesahan dr kolej, jgn sok satu hari nnt nk wat slt jemaah kat surau pun kna wat surat pengesahan.. mampuih..

  29. hmm..nie yg susah nie ade bdk U sendiri tak paham bahasa…lain kali…nak masuk U…blaja semua peraturan yg ade dlm U tu ea..baru bercakap..then bercakap pakai otak..bkn pakai lutut…baik ko ckp nk masuk kuliah ramai2 kene wat paperwork…jeff jeff…guna kan akal anugerah Allah tu ea…

    • ermm..kpd yg penat melayan
      memangla kite kne patuhi peraturan U…
      tapi bila melibatkan peraturan U dan peraturan Allah
      letakkan Islam di depan
      kalu ramai komplen pasal peraturan U ni, mesti ade yg xkena kt mane2 ni..kite cube perbaiki
      bknnya serang-menyerang kt blog ni
      tolongla…korang sume kn mahasiswa/i
      fikirla jauh ke hadapan
      kalau xpuas hati wat aduan/cadangan
      kn kt U ni byk persatuan, cthnya, PMUKM
      kalau kite x suarakan, sape lg???
      kalau bkn kite yg mengubah ape yg x betol, sape lg???
      nk tggu pentadbiran ke???
      jd boneka la kite sume…
      renung2kan…

  30. btw,aku sokong ngan pemerhati setia..confirm ke yg buat usrah tu x berbau politik?aku biase pegi satu usrah nie..alhamdulillah takder campur politik langsung…tp..bile aku hadiri satu usrah nie lak…ade je nak selitkan isu politik…paling tidak pon,politik kampus…isu kebajikan la kononnya…btw,PMFST tu rase nye selalu je ade cmni…

    • dah ikut usrah..tapi gaya macam x ikut je..fikir jangan ikut nafsu..syaitan yang memandu..

    • kalau ko dah taknak dgn usrah niih..ckp je ko tak nak pegi…takpayah nk cr mna2 kesalahn mne2 usrah…pe jenis usrah pun,pe yg dorang nakkan hnyalah Islam di hadapan…dak2 buat tarian jioget2 tak plak ko nyatakan jenis tarian dorang tuu haram ke halal ke walhal mmg dah sah2 pompuan dok joget2…hmm mmg susah nk bwa islam niih,kalau senang takde ahh Allah bg syahid kat pejuang2 yg terkorban…bg semua pejuang agama Allah bersaqbarlah dengan fitnah2 sume niih dan ketahuilah Fitnah dajjal itu lebih besar dan bykkn berzikir

  31. wahai insan yang bernama ISLAM…..
    ISLaM tidak pernah memisahkan antara agama dan politik…
    barangsiapa yang memisahkan antara keduanya maka dia adalah jenis sekular. mereka yang sekular garenti fi narrr!!!
    soal politik adalah satu skop yg penting dalam islam iaitu soal pemilihan kepimpinan dan soal pemerintahan sama ada dalam negara mahupun dalam kampus…..
    mereka yang berkata, “kalau nk ckp politik, jgn ckp di masjid@surau”. mereka itulah orang yang jahil yang berlagak pandai………..
    jadi, langsung tidak salah sekiranya diselitkan politik dalam usrah mahupun tazkirah. semoga melalui jalan yang suci ini, kezaliman dpt didedah & kebenaran dpt ditonjolkan……
    InsyaAllah……

  32. wahai saudara yg penat melayan..
    ape yg sy ckp tu sekadar kiasan..
    bukan benda2 yg btol berlaku..
    sy tau la ape yg sy ckp.. sy fhm n dah lali dh dgn peraturan yg ade dlm ukm ni. juz bhs saudara tu elok2 la ckit..
    nk tegur, tegur cr baik.. jgn tnjk bagus.. ok. salam.

  33. ah!!! bosan dgn politik kampus… x de prk lagi bagus…

  34. wahai student power…
    btol tu…mmg politik dgn Islam takleh dipisahkan…bkn politik saje saya kira…rasenye semua perkara pon Islam mmg takleh dipisahkan…kerana Islam itu adalah cara kehidupan…

    masalah dlm senario skrg,bila adakan usrah,kenapa kita mempolitikan usrah dengan menyebarkan dakyah² parti politik…paper pon,yg penting niat..if niat dlm usrah tu da tak betul,tak gune berusrah…jika niat tu suci nak menyebarkan dakwah Islamiah,insyaAllah takder halangan…Allah akan sentiasa membantu…

    • sedare/i yg penat melayan
      rasenye sedare/i xfhm kot pasal institusi usrah ni
      adekah sedare/i masuk usrah yg x bincangkn politik dlmnya?
      ana rase mgkn kot sbb ade sedare ana terlibat ngn usrah cmni..mmg xde bincangkan psl selain aqidah n ibadah…
      so ana rase sedare/i kne dalami lagi ilmu ttg institusi usrah ni
      sunnah nabi yang patut kite teruskan
      demi menegakkan Islam di bumi ukm
      dan seluruh dunia
      insyaALLAH

  35. pengcomen pon bodoh… x tahu akar umbi perkara xyah comen… tong kosong….

  36. bakpelah yg penat melayan bodoh sangat!!!!!!
    ckp agama mcm pndai, makin dickp, makin nampak mmg jahil!!!!

  37. penat melayan..kalau dah penat x payah melayan..
    suka hati nak cakap pasai pmfst uh wat pe beb..
    nhe sama la macam kes ustaz yang ceramah kat masjid..aku cakap betul nhe..
    buat ceramah maghrib kat masjid besar..then ada la konco3 umno nhe..bila ada cakap pasai politik ge report..then kena gam..

    terus terang aku cakap tiada ungkapan lain yang leh di katakan selain JAHIL..nak bahasa melayu BODOH..

    dah kalau berkata ciri3 pemimpin dalam islam..bagaimana memilih pimpinan dalam islam..yang ko nak p tangkap uh wat pe..dah memang al-quran kata gtu..nak bangkang wat pe..

    “wahai orang2 yang beriman!janganlah kamu menjadikan orang2 kafir sebagai pemimpin selain dari orang2 mukmin.Apakah kamu ingin memberi alasan yang jelas bagi Allah (untuk menghukummu) ?”
    An-Nisa :144

    Yang depa dok terasa uh pasai pa..bukan nya kita mengkafirkan dy..

    tapi kalau dah segala aktiviti berunsur kepada kemaksiatan..yang dapat menjarakkan kita pada Allah..memang betul lah x perlu di pilih..buat rosak anak bangsa..

    akai x da ka..x pepasal ustaz3 yang tinggi ilmunya di gam..pasai nhe la..

    orang x tahu politik islam..

    aku sokong sangat la mana3 pmf yang wat usrah ke..yang wat bicara keagamaan ke..yang wat aktiviti riadah ke..

    baru terarah sikit hidup..macam la dunia nhe ko yang punya..

  38. aku sokong adeq…aku juge lebih mndalami ajaran Allah melalui usrah dari PMF ke kwn2 ke..kalo dh nmenye nak ilmu usrah adlh salah stu cra selain dps mmntapkan ukhwah kte same2 islam…tapi pe pun akhir2 zaman nii berhati2lah krn kte akn brhadapa dgn FITNAH DAJJAL……fitnah2 sume nii adlh sbhgian dr kelangsungan FITNAH DAJJAL…berhati2 pejuang semua dan byakkan berzikir

  39. NADI UKM vs PROF. MADYA DR. SAMSU ADABI MAMAT

  40. mamat binti adabi

  41. setelah dengar daripada JAKSA kerohanian KUO, nmpaknya beliau juga ‘fight’ akan isu nie.. nmpaknya tembikai lawan durian, durian juga yg menang..

    apa yg mintak kat kengkawan supaya jadikan isu ini sbgai pengajaran..

    dan mintak bglah komen setaraf ngan status anda sebagai ‘mahasiswa’ ..
    thinking before talking is better then talking before thinking..

  42. x tanya ke kat presiden kelab iqro’ UO rahman..try la tanya..hari tu seperti lain bicaranya..sekadar inginkan kepastian..

  43. c’mon r polis!!!…[polis islam]….
    tunjukkn kuase anda sbagai polis islam…[btol2 islam, bkn name jek]
    hidup polis yang btol2 islam!!

  44. usrah=politik busuk=islam?????????????????
    bodoh bangang bahalul……
    jangan nak mmbusukkan kesucian usrah dgn politik busuk korg tu……..
    semua tu sampah,jijik,busuk……..
    usrah yg ntah apa nak campur dgn politik busuk korg tu……
    sedar la ckit sedara2 ko tgh belajar kat mane skang ni…….
    bodoh la!!!!!!!!!!!!!!!

  45. Hidup Samsu Adabi Mamat..kuikuikui (gelak tak ikhlas)

  46. eh..dy memang dah hidup dah..doa lain pula..
    sejahtera samsu adabi..kan bagus uh..
    sama3 mendoakan ye..

    salam ‘Alaikum

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: