Kecurian Menjadi-Menjadi di Kolej Dato` Onn

066Bangi,1 Nov – Penghuni Kolej Dato` Onn gempar apabila beberapa kes kecurian komputer riba semakin menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini. Nadiukm dimaklumkan bahawa kejadian kecurian di kolej kediaman itu telah mula dikesan sejak beberapa minggu yang lalu.

Salah seorang mangsa iaitu Sdr Mohd Fadhlan daripada Fakulti Pengajian Islam telah memaklumkan kepada Nadiukm bahawa beliau mula menyedari akan kehilangan laptopnya selepas selesai peperiksaan pada 30 Oktober (Jumaat)yang lepas pada sesi pagi

Apa yang dikesalkan oleh beliau ialah ketika kejadian itu berlaku,beliau telah pun mengunci biliknya sebelum pergi ke dewan peperiksaan.

Mengulas tentang kejadian tersebut, pihak Nadiukm telah menemubual beberapa orang pelajar dari kolej tersebut dan respon mereka “ saya dah dengar kes kejadian kecurian laptop ini sejak dari minggu lepas lagi.saya dah rasa macam tak selamat untuk tinggal di kolej ini.apa yang paling membuatkan saya rasa tidak selamat ialah kejadian ini berlaku walaupun mangsa sudah mengunci bilik,sebab kunci bilik kami semua jenis yang sama, jadi tak mustahil bilik saya pula dimasuki pencuri tu.” Ujar beliau yang juga merupakan pelajar tahun satu fakulti Sains dan Teknologi.

Menurut  seorang lagi pelajar,kebanyakkan kes ini berlaku pada hari jumaat dan sebahagian daripada kes tersebut berlaku ketika mangsa menunaikan solat jumaat di masjid. Dikatakan pada hari jumaat itu sahaja tiga kes kecurian dilaporkan.

Kolej Dato Onn adalah merupakan kolej yang terletak di tengah-tengah kampus dan  bersebelahan Kolej Tun Hussein Onn.Kolej ini juga dikatakan antara kolej yang mempunyai laluan yang paling sibuk dan menjadi tumpuan pelajar kolej lain untuk membeli makanan di kafe kolej tersebut. Dimaklumkan bahawa Yang DiPertua PMUKM juga,Saudara Mohd Nasir juga turut mendiami kolej tersebut.

Pihak Nadiukm akan cuba menghubungi pihak keselamatan UKM untuk mengulas lebih lanjut tentang perkara ini dalam masa terdekat. -END

Advertisements

26 Responses

  1. kes kecurian ni biasa ja berlaku, pelajar pandai2 la jga barang sendiri, pihak pentadbiran kolej mana sempat nk pantau semua, xyah la nk hebih2 sngt… pelajar kena curi tu thn satu kan.. len kali baik2 la sama dgn jaksa2 kolej, boleh juga kami bntu apa yg patut. ni progrm kolej mesti jrg turun..

  2. saya sbg penghuni KDO asa cukup risau, bila dgr kejadian curi berluas-luasa ni, sbb sy kwln keselamatn mmg krg sngt. org luar yg bkn student mcm pekerja tu pun mudah2 ja masuk, sy perempuan lagi la risau tkut bkn setakat curi ja, takut perkara yg tidak dingini berlaku.. minta sngt kepada org yg bertgjawab menjalankan tugas mereka. Jaksa pun x amik berat sngt

  3. kpd ASPIRASIKDO,
    apa mksd anda,
    “len kali baik2 la sama dgn jaksa2 kolej, boleh juga kami bntu apa yg patut. “???

    adakah anda ingin mnyatakan bahawa, sesiapa yg x baik dgn jaksa, x kan dtolong? @ dlm bahasa laen, jaksa hnya mnolong kroni2 dia je?

    • Lagi satu,kalau blh,kpd yang brgelar JAKSA kdo tu,rjn2 la mgimarahkan surau anda tu..hari tu sy pegi surau tu xde nmpak pun JAKSA2…Pstu sy trun bwh rupa2nya dok mkn….Kpd JAKSA2 prmpuan,jaga pakaian anda…x malu ke ha….anda mmg x layak jadi JAKSA…

  4. salam.. respon kpd asprasi kdo. terima kasih krn menunjukkan sifat sebenar anda. akhrnye saya taw juge yg asprasi hanya akan membantu kroni2 nyer shj.. abeslah kalo PMUKM dikuasai aspirasi.. hanya mahasiswa tertentu kot je yg dibantu.. ish, nmpak sgt ketidakwibawaan.. saya x tuduh sesuke hati tapi aspirasi sendiri yg membuka pekung di dada.. nk salahkan sape.. diri anda sendiri.. laen kali nk ckp 2 pikir dulu.. student power.. menangkan GMUKM!! takbir!!!

  5. hehehehe…
    kita pekena teh tarik satu!!

  6. topik mcmni punye genting pon nk berpolitik “bakal peneraju KDO” nih..rosak2..

  7. saya dengar seorang pengurus kolej dato onn gaya sahaja yang lebih….pdai cakap tapi x pdai buat kerja….
    dia ni dulu bekas felo uo…tapi dapat jadi pengurus d sana….
    jangan bimbg pejuang2 islam….saya ada banyak maklumat untuk di jadikan bahan panas….d ukm……kita sebarkan ini semua masa pilihan raya kampus….harap kwn2 dapat tolong saya….

  8. kpd aspirasi kdo, ape kna mengena antara kejadian mencuri dgn turun ikut progrm? gunakan AKAL dlu sblm bg komen..setau sy, kalo betollah awk ni seorg jaksa/bukan jaksa awk sepatutnye amik berat psl hal ni. kes ni bkn jrg berlaku, mslhnye drpd thun2 sblm ni dh prnh berlaku..n bukat kat kdo sj, tp ktho skali. n tak prnh berkurangan.. cube bygkan kalo laptop or brg2 berhrga awk yg kna curi? ape yg awk rse? rse sedih jgk kn? ke awk rse HAPPY? kalo awk dah tau kes ni berlaku kt kolej sendiri, harap2 amik tindakan dgn segera. jgn katakn kes kecurian ni sbgi LUMRAH. mslh ni dah jd serius.bertindak dgn sewajarnye dgn jwtn yg awk pgg, jgn hny u dptkn NAMA.. n lg satu sy nk tny, kamera yg dipasang pd stiap blok kt kolej dato’ onn ni berfungsi or x? kalo berfungsi ade kemungkinan ade terakam sape2 org asing msuk ke kolej. ke juz sekadar hiasan or nk menakutkn org sj? satu pembaziran kalo teknologi ade tp xdigunakn..sila jwb.

  9. ntah2 sje je gune nama aspirasi KDO sbb nk burukkn aspirasi, koya & poyo btol ntah2 dak GM yg wat saje nk timbul nk buruk kt aspirasi, GM SUCKS

  10. ni lagi best kt UO aritu de org kne tngkap basah dlm kete dh buka baju, nak tau budak tu budak GM fakulti FPI, memalukan xsnonoh FPI tp wat maksiat pe cer???? pak guard keliling kete die t’sedu die, GM nak ckp pe kalo dak die FPI pndai beromen sblm kawin

    • aku rasa dak aspirasi lagi ramai kot..
      oh aspirasi ku..
      aspirasi mu jua..
      FPI je?
      rasanya fak lain lagi ramai kot..FST ke (fakulti aku tu)..harapnya tidak..
      kat kereta je?
      rasanya lagi ramai yang open3 kat luar uh..tadi kat za’ba..miang tol laki uh nak meraba wanita itu..apa nak jadi dengan UKM..

      _Allah Maha Mengetahui_

    • ups…..ckap pasal maksiat bdk2 GM je ke????
      student2 fac lain x de kes eh????? aspirasi x de???
      uih..baik nye….baik sesangat sangat kan…..
      x sangke la……

      aku tgk slame ni bkn stakat maksiat je betimbun, pakaian pn mcm x cukup kain……
      kalu dh stakat mende remeh mcm tuh pn x buleh jage,apatah lagi mende2 maksiat2 berat yg lain…..
      pk lh sndr……..

      jgn la bile dh dpt kes cket, tros je nk menilai peribadi sume student fakulti yg terlibat 2…..bkn nye sume yg berkelakuan mcm 2……..
      jgn tau nk amik yg negatif je……luaskn cket pikiran 2….

      -luahan perasaan aku!!!!-

  11. ke ko nhe pon aspirasi celup uo?jangan wat malu aspirasi uyt..aku pun trut termalu t.

    • xde mknenye, ak mmg aspirasi UO so ko de mslh ke adeq dak UO??? ko ckp je bgus tp buatnye x koya & poyo ntah2 ko yg meraba pomp1 kt ukm ni.

      • hik3..

        x kan la gua nak canang “woyh aku dah halau dak uh..Terkedu dy..”

        x pelu kot..sama3 la kite..haa,kat UO uh tempat hot gak pe..
        leh lak dy nak cakap “dalm konteks syariah Malaysia”..memang la..

        dah faham tapi buat..MASTER lak uh..mana la pigi Akai..nafsu dah ambi alih..

        Aku wanita uo lah..x ada masa nak wat benda uh..

        _BIAR AMAL BERBICARA_

  12. adeq sini sejuk jugak kn..hiihi

    • eh akak!!

      lama x bersua di alam maya..rindu pula..Apa khabar?
      moga sihat dan sejahtera..

      hehe..sejuk lah juga,musim hujan kan kak..

  13. tongkang btol aku nih (aspirasi UO)…..
    aku ni ckp mcm kkurangan akalllL………
    hok hok hok hok hok

  14. astaghfirullah..jgn sampai kita menghina org lain semata2 nk tegakkan pendapat sndr…selidik dlu sblm mengeluarkan ape2 fakta…wallahu’alam…fikir2kan dan selamat beramal…=) mahasiswa memimpin perubahan…berckp berdasarkan ilmu dan akal bkn emosi shj…

  15. maaf ye aspirasi uo..
    kite tetap UO..
    sahabat UO..

  16. adeq..sampai ati ko..aku laki la…haha..
    ko kire awek je…haha

    sebenarnya
    tombol pintu kat kdo paling selamat.

    lgpun student yg hilang ni dia x kunci pintu.
    ad laporan yg kt dia kunci pintu 2 adalah x tepat.

    pintu d sini jugak x bleh di buka guna kad fon atau sbg nya. korang pg la tgok sndr.

    kunci yg sma bkn mslh. sbb kunci dkt mn2 kolej pon sme je kunci pintu nya..

    aku g uat research na…

  17. gado..gado..gado..asyik2 gado..bila ntah nk slesai..camni camne org nk hormat..xkira la belah mana2..matang la sket..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: